Jak poznać, że padliśmy ofiarą wyłudzenia danych karty?

Wbrew pozorom wcale nie tak trudno poznać, że padliśmy ofiarą wyłudzenia danych karty. Wszystko tak naprawdę opiera się o historię transakcji, która zawsze pokaże wszystkie operacje, nawet jeżeli nie zostały one wykonane przez nas.

Pierwszą alarmującą sytuacją powinny być błyskawicznie znikające pieniądze z nasze konta. Oprócz tego, gdy w historii zobaczymy dziwne transakcje, których nie robiliśmy – na przykład wypłata gotówki w Singapurze – możemy być pewni, że ktoś skopiował pasek magnetyczny naszej karty i zna nasz kod PIN.

Dodatkowo często możemy dostawać SMS-y od banku, że nasze transakcje zostały zablokowane przez podejrzaną aktywność na koncie (banki monitorują nasze konto i w razie czego je blokują do wyjaśnienia sprawy) lub jakaś transakcja się nie powiodła.

Jak poradzić sobie z wyłudzeniem danych karty?

Po pierwsze: od razu dzwoń do banku.

Porozmawiaj z konsultantem, przedstaw sprawę i od razu poproś o zablokowanie karty. Dzięki temu pieniądze, które Ci zostały, nie będą mogły zostać użyte ani przez Ciebie, ani złodzieja.

Później poproś o wydanie nowej karty – zwykle trwa to kilka dni. Starą kartę zniszcz i następnym razem uważniej przypatruj się bankomatom i ostrożniej kupuj w internecie.

Jeżeli chodzi o bankomaty, to korzystaj ze sprawdzonych maszyn i jeżeli cokolwiek wzbudzi Twój niepokój (za wysoka klawiatura, coś w rodzaju kamerki na obudowie) zgłoś to właścicielowi bankomatu. Pamiętaj – zawsze bądź ostrożny i nigdy nie podawaj obcym ludziom i na obcych serwisach danych Twojej karty!.