Wyłudzenie danych karty – co robić?

Stało się – złodzieje wyłudzili dane naszej karty. Co zrobić w takim przypadku i jak się zachować? Jak poznać, że padliśmy ofiarą wyłudzenia danych?

Bank

Po pierwsze – od razu zadzwoń do banku i zablokuj swoją kartę. Obojętnie czy zorientowałeś się od razu po wyłudzeniu, czy kilka dni: bezwzględnie musisz zablokować swoją kartę.

Po kilku dniach złodziej może zdebetować Twoje konto i to Ty będziesz płacił horrendalnie wysokie odsetki.

Policja

Jeżeli już zablokowałeś kartę, zadzwoń na policję. W niektórych przypadkach sprawę przejmuje bank w momencie, w którym blokujesz swoją kartę i wyjaśniasz im sytuację, ale nie zaszkodzi poinformować policji o fałszywych stronach czy bankomatach, które mają zainstalowane kamerki czy czipy odczytujące dane z paska magnetycznego karty.

Możesz również poinformować o sprawie właściciela bankomatu.

Ostrożność

Bądź ostrożny – jeżeli już raz wyłudzono dane Twojej karty, złodziej będzie mógł próbować zrobić to ponownie. Uważaj na bankomaty, podejrzane maile czy strony internetowe.

Nie klikaj w żadne linki, przesłane Ci na adres e-mail rzekomo przez bank, a już na pewno nie podawaj nikomu danych swojej karty.

Jak poznać, że padliśmy ofiarą wyłudzenia danych?

Z naszego konta szybko znikają pieniądze lub zaobserwowaliśmy dziwne transakcje w historii konta. Jeżeli pojawiają się w naszej historii wypłaty gotówki z bankomatów za granicą, na przykład w Singapurze, to znak, że ktoś skopiował naszą kartę i teraz jej używa.

Oprócz tego możemy dostawać SMS-y od banku, że z jakiegoś powodu nasze transakcje się nie powiodły, mimo że niczego nie kupowaliśmy. Pamiętaj – zawsze dbaj o bezpieczeństwo swojej karty, inaczej złodziej nie tylko może wyczyścić Twoje konto całkowicie, ale również może wpędzić Cię w dług!.

Close